مسجد جامع بندرکلاهی

مسجد جامع علی بن ابی طالب بندرکلاهی

مسجد جامع بندرکلاهی

مسجد جامع علی بن ابی طالب بندرکلاهی

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/02/31

 فرم مربوط به برگزاری نماز جمعه بندرکلاهی

 

 

خطبه جمعه بندرکلاهی                                     مورخه:95/02/31

نام خطیب: شیخ یوسف ملاحی منش

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500

 

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: راه های افزایش ایمان و آمادگی آن برای رمضان

چکیده های خطبه:

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان با بیان اینکه خداوند عزوجل به فضل و کرم خود، دلها را به اختیار خویش قرار داده که هر طور خواست آنها را دگرگون کند. تنها اوست که ایمان را در قلوب بندگان مؤمن و پرهیزگارش می اندازد؛ چنانچه می فرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُولَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (7) فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ » [الحجرات: 7، 8] . یعنی: بدانید که پیغمبر خدا در میان شما است ( قدر او را بدانید و بدو احترام بگذارید). هرگاه در بسیاری از کارها از شما اطاعت کند، به مشقت خواهید افتاد. اما خداوند ایمان را در نظرتان گرامی داشته است و آن را در دلهایتان آراسته است، و کفر و نافرمانی و گناه را در نظرتان زشت و ناپسند جلوه داده است، فقط آنان (که دارای این صفات هستند، یعنی ایمان در نظرشان محبوب و مزیّن، و کفر و فسق و عصیان در نظرشان منفور و مطرود است) راهیابند. این، لطف و نعمتی از سوی خدا است (که بدانان ارزانی داشته است) و خداوند دارای آگاهی فراوان و فرزانگی بیشمار است ( و می داند چه کسی شایسته هدایت، و بایسته مرحمت و نعمت است) .رسول الله صلی الله علیه وسلم درین مورد می فرماید:‌ (الإسلام علانیة والإیمان فی القلب) رواه أبو یعلى. یعنی: اسلام آشکار و ظاهر بوده و ایمان در قلب قرار دارد.[1]

 آنگاه که قلب با ایمان اعمار گردد، تمام حواس، جوارح و مشاعر به سوی نیکی و عمل صالح به حرکت می افتد؛ چون قلب محور اعتماد بوده و امر و نهی می کند و اعضای دیگر پیرو او هستند. رسول الله صلی الله علیه وسلم از این مقام قلب چنین تعبیر کرده اند:‌ «أَلَا وَإِنَّ فِی الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ کُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ کُلُّهُ أَلَا وَهِیَ الْقَلْبُ» [صحیح البخاری 1/ 56]. یعنی: آگاه باشید که در جسم پارهء گوشتی است که اگر درست شود، همهء جسد درست و صالح میگردد و اگر فاسد گردد تمام جسم فاسد می گردد و بدانید که آن قلب است.

هر اندازه که ایمان در قلب نهادینه گردد، نیروی خیر خواهی در وجود پرورش میابد و سینه مؤمن به سوی اعمال صالح فراوانی فراخ می گردد و این گونه چرخش پیدا می کند.

ایشان در ادامه خطبه به نیازمندی دلها به تجدید ایمان فرمودند

ادامه مطلب ...

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/02/24

فرم مربوط به برگزاری نماز جمعه بندرکلاهی

 

 

خطبه جمعه بندرکلاهی                               مورخه:95/02/24

نام خطیب: شیخ محمودی از شهرستان بستک

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500

 

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: خصوصیات و فضایل ماه رمضان

چکیده های خطبه: 

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان در ادامه خطبه تشکر و قدر دانی نمودن از میهمان نوازی مردم بندر کلاهی و انتقاد نمودن از بی توجهی مسئولین شهرستان نسبت به این بندر پر جمعیت بخش مرکزی و بعد از این در مورد گزر جوانی اینچنین به ایراد سخن پرداختند که تو ای جوان از این پیر مرد بپرس که جوانیت چجور گذشته است و بیتی بیان نمود که جوانی همانند خوابی بود و بگذشت که نشان از گذر سریع زمان بر هر انسانی می دهد و در ادامه به بیان فضایل ماه شعبان و رمضان پرداختند و فرمودن ماه شعبان حکما و بزرگان در مورد این ماه فرموده اند ماه رجب تقویر بدن است و ماه شعبان ماه تطهیر بدن است و ماه رمضان ماه تنویر دل است پس رمضان یک نوع آمادگی می خواهد تا از قافله عقب نمانیم و ماه شعبان یک نوع آمادگی برای رمضان می باشد ، رمضان یک نوع موسم بزرگ و فرصت جبران معافات است ما در طول سال شاید هزاران خلاف و گناه و لغزش داشته باشیم .ماه رمضان می آید یک فرصت استثنایی یک رحمت فوق العاده نازل می شود باب توبه عجیبی باز می شود هر چی ما خلاف گذشته داشته باشیم با توبه در این ماه به خدا نزدیک می شویم و سود کلانی و بزرگی در این ماه بدست می آوریم

پخش خطبه

دانلود خطبه

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/02/17

فرم مربوط به برگزاری نماز جمعه بندرکلاهی

 

 

خطبه جمعه بندرکلاهی                                     مورخه:95/02/17

نام خطیب: شیخ علی شاهو ماهی گیر

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500

 

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: حکمت نظری یا عقل نظر و جهان بینی

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان در بیان حکمت نظری و جهان بینی آیاتی بیان نمود و به تفسیر آن پرداختند وَاللَّـهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿٧٨ و خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد در حالی که چیزی نمی دانستید، و برای شما گوش و چشم و قلب قرار داد تا سپاس گزاری کنید. (۷۸) علما در حاشیه این آیه میگویند مراحل مختلف حکمت نظری در این آیه به خوبی آمده است خداوند فرمایش می کند شما را خارج نمودن از بطن مادر هایتان هیچ چیز نمی دانستید حتی یارای کناره زدن مگسی را از خود نداشتید علم و معرفت لازم را نداشتید و این مرحله را علما مرحله اول حکمت نظری می نامند انسان صرفاً در این مرحله استعداد است و در ادامه حکما می فرمایند مرحله اولیه حکمت نظری که شناخت است ما به مرحله عقل به ملکه برسیم یعنی صاحب یک سری دانش ها بشویم بچه کوچک را در نظر بگیرید ما اخگر تابناکی به طرفش می گیریم در زمانی که نمیداند دستش را دراز میکند که اخگر را بگیرد هنوذ علم تشخیص خوب و بد اخگر ، سوزناکی اخگر و بد بودن آن به او نرسیده کم کم گوش میاید به کار چشم آید به کار و در مرحله بعد دل می آید روی کار و چندین بیت از مثنوی مولوی بیان نمودن با این مضموم .

 

آدمی فربه شود از راه گوش                              جانور فربه شود از راه نوش

جانور فربه شود لیک از علف                              آدمی فربه زعزّ است و شرف

 

پخش خطبه

دانلود خطبه


خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/02/10

فرم مربوط به برگزاری نماز جمعه بندرکلاهی

 

 

خطبه جمعه بندرکلاهی                                     مورخه:95/02/10

نام خطیب: شیخ حافظ عبدالله نای بندی

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500

 

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: وحدانیت خداوند و امر به معروف و نهی از منکر

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان با بیان اینکه لا إله إلاَّ الله کلمه ای است که مسلمان در أذان و اقامهء نماز و در خطبه ها و گفتگوی خود اعلان مى کند، و بوسیله لا إله إلاَّ الله آسمانها و زمین بر پا شد، و به سبب آن تمامی مخلوقات آفریده شدند، و بوسیلهء آن پیامبران علیهم السلام فرستاده شدند، و کتابهای آسمانی نازل گردید، و حکم و شریعت الهی بر پا شد، و برای این کلمه ترازوی اعمال و کردار بنی آدم گمارده شد، بازار بهشت و دوزخ بنا شد، و بخاطر این کلمه خلقت به دو گروه مؤمن و کافر تقسیم شدند.کلمه لا إله إلاَّ الله جدا کننده بین اسلام و کفر است، و آن کلمهء تقوی و پرهیزگاری است، و آن حلقه عهد و پیمان است، إبراهیم (ع) آنرا کلمه ماندگار قرار داده است، چنانکه خداوند مى فرماید: )کلمة باقیة فی عقبه لعلهم یرجعون(. [الزخرف 28].[و (خداوند) آن (سخن) را سخنی ماندگار در (میان) فرزندانش قرار داد، باشد که آنان بازگردند]. و مى فرماید: )شهد الله أنَّه لا إله إلاَّ هو والملائکة وأولو العلم قائماً بالقسط لا إله إلاَّ هو العزیز الحکیم(. [آل عمران 18].[خداوند که(همه امور هستی) را تدبیر مى کند و فرشتگان و عالمان، گواهی دهند که معبود (حقی) جز او نیست، (آری) معبود (حقی) جز او (که) پیروزمندِ فرزانه است، نیست].و این کلمهء اخلاص و گواهی حق، و دعوت بسوی آن حق، و براءت از مشرکان است، و به همین سبب خداوند مخلوقات را آفریده است، چنانکه مى فرماید: )وما خلقت الجن والإنس إلاَّ لیعبدون(. [الذاریات 56].[و جن و انس را جز برای آنکه مرا بندگی کنند نیافریده ام].و به سبب همین کلمه است که پیامبران فرستاده شده اند، خداوند مى فرماید: )وما أرسلنا من قبلک من رسول إلاَّ نوحی إلیه أنَّه لا إله إلاَّ أنا فاعبدون(. [الأنبیاء 25].[و هیچ رسولی را پیش از تو نفرستادیم مگر آنکه به او وحی مى کردیم که معبود (حقی) جز من نیست، پس مرا بپرستید].