مسجد جامع بندرکلاهی

مسجد جامع علی بن ابی طالب بندرکلاهی

مسجد جامع بندرکلاهی

مسجد جامع علی بن ابی طالب بندرکلاهی

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/05/29

خطبه جمعه بندرکلاهی

                                                            

نام خطیب: شیخ قاسم ملاحی             مورخه:95/05/29

                                                            اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه:

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان در اوایل خطبه حدیث قدسی از پیامبر بیان نمودند و به تفسیر این حدیث پردادختند

«عَنْ أَبِی ذَرٍّ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: فِیمَا رَوَى عَنِ اللهِ تَبَارَکَ وَتَعَالَى أَنَّهُ قَالَ: یَا عِبَادِی! إِنِّی حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِی، وَجَعَلْتُهُ بَیْنَکُمْ مُحَرَّمًا، فَلَا تَظَالَمُوا، یَا عِبَادِی! کُلُّکُمْ ضَالٌّ إِلَّا مَنْ هَدَیْتُهُ، فَاسْتَهْدُونِی أَهْدِکُمْ، یَا عِبَادِی! کُلُّکُمْ جَائِعٌ، إِلَّا مَنْ أَطْعَمْتُهُ، فَاسْتَطْعِمُونِی أُطْعِمْکُمْ، یَا عِبَادِی! کُلُّکُمْ عَارٍ إِلَّا مَنْ کَسَوْتُهُ، فَاسْتَکْسُونِی أَکْسُکُمْ، یَا عِبَادِی! إِنَّکُمْ تُخْطِئُونَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ، وَأَنَا أَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا، فَاسْتَغْفِرُونِی أَغْفِرْ لَکُمْ، یَا عِبَادِی! إِنَّکُمْ لَنْ تَبْلُغُوا ضَرِّی فَتَضُرُّونِی، وَلَنْ تَبْلُغُوا نَفْعِی فَتَنْفَعُونِی، یَا عِبَادِی! لَوْ أَنَّ أَوَّلَکُمْ وَآخِرَکُمْ وَإِنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ کَانُوا عَلَى أَتْقَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْکُمْ، مَا زَادَ ذَلِکَ فِی مُلْکِی شَیْئًا، یَا عِبَادِی لَوْ أَنَّ أَوَّلَکُمْ وَآخِرَکُمْ وَإِنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ، کَانُوا عَلَى أَفْجَرِ قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ، مَا نَقَصَ ذَلِکَ مِنْ مُلْکِی شَیْئًا، یَا عِبَادِی! لَوْ أَنَّ أَوَّلَکُمْ وَآخِرَکُمْ وَإِنْسَکُمْ وَجِنَّکُمْ، قَامُوا فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ فَسَأَلُونِی، فَأَعْطَیْتُ کُلَّ إِنْسَانٍ مَسْأَلَتَهُ، مَا نَقَصَ ذَلِکَ مِمَّا عِنْدِی، إِلَّا کَمَا یَنْقُصُ الْمِخْیَطُ إِذَا أُدْخِلَ الْبَحْرَ، یَا عِبَادِی! إِنَّمَا هِیَ أَعْمَالُکُمْ أُحْصِیهَا لَکُمْ، ثُمَّ أُوَفِّیکُمْ إِیَّاهَا، فَمَنْ وَجَدَ خَیْرًا فَلْیَحْمَدِ اللهَ، وَمَنْ وَجَدَ غَیْرَ ذَلِکَ، فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ». (رواه مسلم)
از ابوذر -رضی الله عنه- از جمله‌ی آنچه که پیامبر -صلی الله علیه و سلم- از خداوند روایت می‌کند، روایت شده است که خداوند می‌فرماید: «ای بندگانم! من ظلم‌کردن را بر خود حرام کرده‌ام و آن را بین شما حرام گردانیده‌ام، پس به یکدیگر ظلم نکنید. ای بندگانم! همه‌ی شما گمراهید، مگر کسی که او را هدایت دهم، پس از من طلب هدایت کنید، شما را هدایت می‌دهم. ای بندگانم! همه‌ی شما گرسنه هستید، مگر کسی که من او را طعام دهم، پس از من طعام بخواهید، شما را طعام می‌دهم. ای بندگانم! همه‌ی شما برهنه هستید، مگر کسی که من او را بپوشانم، پس از من طلب پوشش کنید، شما را می‌پوشانم. ای بندگانم! شما شب و روز دچار خطا و اشتباه می‌شوید و من بخشنده‌ی تمامی گناهانم، پس از من طلب بخشش کنید، شما را می‌بخشم. ای بندگانم! شما توان زیان‌رساندن به من را ندارید، تا زیانم رسانید و توان سودرساندن به من را نیز ندارید، تا به من سودی رسانید. ای بندگان من! اگر اولین و آخرین و جن و انس شما بر یک حالت و حالت قلب متقی‌ترین فرد خودتان باشید (یعنی همه در بالاتر سطح از تقوا باشد)، این هیچ چیزی به ملک و قدرت من نمی‌افزاید. ای بندگانم! اگر اولین و آخرین و جن و انس شما بر یک حالت و حالت قلب فاجرترین فرد از خودتان باشید (اگر همه در آخرین درجه از فجور باشید، مانند فاجرترین فرد از شما)، این ذره‌ای از ملک من نمی‌کاهد. ای بندگانم! اگر اول و آخر و جن و انس شما همگی در یک دشت پهناور گرد آیند و از من کمک بخواهند و من نیز به تک تک آن‌ها، آنچه را خواسته‌اند، بدهم؛ از خزانه‌ی من چیزی کاسته نمی‌شود، مگر به اندازه‌ی آبی که یک سوزن فرو برده شده در دریا با خود می‌آورد! ای بندگان من! این فقط اعمال شماست که من آن‌ها را برایتان ثبت و ضبط می‌کنم و روز قیامت [جزای] آن را بی‌کم و کاست به شما خواهم داد، پس اگر کسی از شما به خیری دست یافت، باید که خدا را سپاس و ستایش بگوید و اگر کسی چیزی غیر از این نصیبش شد، نباید جز خودش کس دیگری را سرزنش کند»(1).
_______________
(1) در مورد «إنی حرمت الظلم علی نفسی» علما گفته‌اند: ظلم‌کردن از طرف خدا محال است؛ زیرا ظلم یعنی تجاوز از حدّ و تصرّف در ملک غیر و چگونه خداوند تجاوز می‌کند در حالی که همه‌ی ملک، از آنِ اوست و کسی مافوق او نیست، بلکه از باب مشابهت آن را فرموده و معنایش این است که من از ظلم، پاک و بری هستم.

دانلود فایل صوتی

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/05/22

فرم مربوط به برگزاری نماز جمعه بندرکلاهی

 

 

خطبه جمعه بندرکلاهی                                     مورخه:95/05/22

نام خطیب: شیخ یوسف ملاحی منش

 

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

    موضوع خطبه: شرط ایمان داری یک فرد مسلمان

    چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان در ادامه خطبه حدیثی از پیامبر در مورد شرط های که یک فرد مسلمان را با ایمان مینامند  بیان نمودن و به تفسیر این مطلب پرداختند

از ابى مالک حارث بن عاصم اشعرى روایت است که رسول الله ص فرمودند: 

الطُّهُورُ شَطْرُ الإِیْمَانِ، وَالْحَمْدُ للهِ تَمْلأُ الْمِیزَانَ، وَسُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ تَمْلآنِ  أَوْتَمْلأُ – مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ، وَالصَّلاَهُ نُورٌ، وَالصَّدَقَهُ بُرْهَانٌ، وَالصَّبْرُ ضِیَاءٌ، وَالْقُرْآنُ حُجَّهٌ لَکَ أَوْ عَلَیْکَ، کُلُّ النَّاسِ یَغْدُو فَبَائِعُ نَفْسَهُ فَمُعْتِقُهَا أَوْ مُوبِقُهَا)). (رَوَاهُ مُسْلِمٌ ((

طهارت و پاکیزگى نیمى از ایمان است، و الحمدلله، ستایش خداست که ترازوى نیکى ها را پر مىکند و سبحان الله و الحمد لله، میان آسمان و زمین را پر مى کند و نماز، نور و روشنایى است، و صدقه، دلیلِ ایمان داشتن است، و شکیبایى، فروغ و پرتو ایمان است، و قرآن، دلیلى است به سود تو یا مدرکى به زیان تو. همه مردم چـون بامداد شود از خانه بیرون رفته و به تلاش و کوشش مى پردازند، پس خود را به خدا فروخته و آزاد مى کنند، یا خود را به هوا و هوس و مخالفت با خدا فروخته و هلاک مى کنند.

                                                                                  

دانلود فایل صوتی

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/05/15

فرم مربوط به برگزاری نماز جمعه بندرکلاهی

 

 

خطبه جمعه بندرکلاهی                                     مورخه:95/05/15

نام خطیب: شیخ حافظ عبدالله نای بندی

 

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

    موضوع خطبه: شکر نعمت

    چکیده های خطبه:   

   1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت نمودند

2-ایشان در ادامه خطبه بعد  از تلاوت ایاتی از قران ،حدیثی از پیامبر در مورد شکر خدا با این مضموم بیان نمودن که شکر خدا را بجا نمی آورد آن انسانی که شکر مخلوقات و بندگان خدا را بجا نمی آورد وقتی که انسان از کسی احسان و نیکی دید باید از احسان ونیکی او شکر کند برای اینکه خداوند به او اراده خیر نموده که بر تو احسان و نیکی بکند و فرمودند سه چیز هستند که از هم جدا نمی شوند 1-شکر والدین شکر خداوند است 2-اطاعت از خدا و اطاعت از پیامبر خدا 3-نماز خواند و زکات دادن و به تفسر این مطلب پرداختند

و در ادامه خیر مقدم عرض نمودن حضور قائم مقام نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان و دیگر مقامات شهرستان در بندرکلاهی و در جمع نماز گزاران

   در ضمن قبل از خطبه جمعه قائم مقام نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت به ایراد سخن پرداختند و 4نفر را به عنوان خطیب  موقت جمعه که خطابت را بصورت چرخشی بر عهده بگیرند بطور موقت به نماز گزاران معرفی نمودند .

فایل صوتی خطبه

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/05/08

                                             خطبه جمعه بندرکلاهی

                                                            

نام خطیب: شیخ قاسم ملاحی             مورخه:95/05/08

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500 نفر

                                                            اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: اهمیت روز جمعه و نماز جمعه

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2-عَنْ أَوْسِ بْنِ أَوْسٍ الثَّقَفِیُّ رضی الله عنه سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم یَقُولُ:«مَنْ غَسَّلَ یَوْمَ الْجُمُعَهِ وَاغْتَسَلَ، ثُمَّ بَکَّرَ وَابْتَکَرَ، وَ مَشَى وَلَمْ یَرْکَبْ، وَدَنَا مِنْ الْإِمَامِ، فَاسْتَمَعَ وَلَمْ یَلْغُ، کَانَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ عَمَلُ سَنَهٍ أَجْرُ صِیَامِهَا وَقِیَامِهَا».

از حضرت اوس بن اوس ثقفی رضی الله عنه روایت  شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

کسی که روز جمعه  غسل بنماید سپس زود به مسجد بیاید و به اول خطبه برسد و پیاده رفته و از وسایل نقلیه استفاده نکند و نزدیک به امام بنشیند ه و به خطبه گوش گوش فرا بدهد و کارهای بیهوده  و لغو انجام ندهد. برای هر قدمی که برمی‌دارد ثواب یک سال روزه و نماز به او داده می‌شود.(ابو داود، الترغیب و الترهیب)

****************************************************

در ارتباط با روز جمعه خداوند در قران می فرماید:

( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ) [ الجمعه - الأیه: ۹]

ای  اهل ایمان!هرگاه برای نماز جماعت در روز جمعه ندا داده  می‌شود، بسوی ذکر خدا (نماز جمعه) بشتابید و هرگونه خرید و فروش و معامله ای را رها سازید و همین طرز عمل برای شما بهتر است اگر به آن پی ببرید.

****************************************************

عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ رضی الله عنه عَنْهُ أَنّ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «مَنْ قَرَأَ سُورَهَ الْکَهْفِ فِی یَوْمِ الْجُمُعَهِ أَضَاءَ لَهُ مِن النُّورِ مَا بَیْنَ الْجُمُعَتَیْنِ». ( مستدرک رقم ۳۳۴۹ ، الترغیب و الترهیب رقم ۷۳۶ )

از حضرت ابو سعید خدری رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: کسی که سوره کهف رادر روز جمعه  بخواند (به برکتش)  بین دو جمعه برایش نوری روشن می‌شود.

همچنین در روایات می آید که هر کسی بر خواندن سوره ی کهف در روز جمعه مواظبت بکند از فتنه دجال محفوظ خواهد ماند، حداقل ده آیه ی اول و یا آخر سوره ی کهف را جزو معمولات خودش قرار بدهد.

****************************************************

عَن أبی أُمامهَ رضی الله عنه قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه وسلم: «أَکثِرُوا عَلیََّ مِنَ الصَّلاهِ فِی کُلِ یَومِ الجُمُعَهِ فَإنَّ صَلاهَ أُمَّتی تُعرَضُ عَلیَّ فِی کُلِ یَومِ جُمُعَهِ فَمَن کَانَ أکثَرُهُم عَلیَّ صَلاهً کَانَ أقرَبُهُم مِنِّی مَنزِلَهً» (بیهقی ، صحیح الترغیب و الترهیب رقم ۱۶۷۳)

از حضرت ابو اُمامه رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: در روز جمعه هر چه  بیشتری می توانید بر من درود بفرستید، زیرا درودهای امتم، هر جمعه بر من عرضه می‌شود پس کسی که صلواتش بر من بیشتر باشد در روز قیامت منزلت و جایگاهش در نزد من  نزدیکتر خواهد بود.

غسل نمودن و استعمال خوشبو و پوشیدن لباسهاس پاکیزه مستحب و مستحسن می باشد و همچنین  مستحب است که انسان هر چه زودتر خودش را به مسجد برساند و سعی کند در صف اول قرار بگیرد و به خطبه های امام گوش فرا دهد و از هرگونه لغویات و اعمال بیهوده جدا دوری کند:

عن أبی هریره رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: «إذا کان یوم الجمعه فاغتسل الرجل وغسل رأسه ثم تطیب من أطیب طیبه ولبس من صالح ثیابه ثم خرج إلى الصلاه ولم یفرق بین اثنین ثم استمع الإمام غفر له من الجمعه إلى الجمعه وزیاده ثلاثه أیام». (ابن خزیمه فی صحیحه رقم ۱۷۰۱، صحیح الترغیب و الترهیب رقم ۷۰۵)
از حضرت  ابوهریره رضی الله عنه روایت  شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:  در روز جمعه اگر شخصی غسل بنماید  سپس از بهترین خوشبوهایش  استفاده کرده و بهترین(پاکیزه ترین ) لباسش را بپوشیده و برای نماز برود و بین دو نفر جدایی نیفکند و به خطبه‌ های امام گوش فرا دهد گناهان بین این جمعه تا جمعه‌ی بعدی و سه روز اضافه بر آن بخشیده می‌شود.

دانلود فایل صوتی خطبه جمعه