مسجد جامع بندرکلاهی

مسجد جامع علی بن ابی طالب بندرکلاهی

مسجد جامع بندرکلاهی

مسجد جامع علی بن ابی طالب بندرکلاهی

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/04/25

خطبه جمعه بندرکلاهی

 

نام خطیب: شیخ قاسم ملاحی             مورخه:95/04/25

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500 نفر

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: امر به معروف ونهی از منکر و اخوت و برادری

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2-ایشان با بیان اینکه اگر ما برای نفس حقی را به رسمیت نشناسیم پس چه کسی برای آن حقی قایل است؟ به همین جهت مرا بگذارید تا بخشی از حقوق اخوت را به تصویر بکشم. از خداوند مسئلت میدارم که دل‌های ما را بر رضایت و خشنودی خود گرد آورد و ما را از ثمرات حب و محبت بهره‌مند سازد و ما را در دنیا و آخرت از خیر آن بهره‌مند فرماید.
شما خوانده‌اید و شناخته‌اید که خداوند متعال ارزش این رابطه را در میان مؤمنین بالا برده است، به طوری که آن را نشانه‌ی ایمان دانسته و نبود آن را کفران و ناسپاسی قرار داده است
(إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ) الحجرات:

جز این نیست که مؤمنان برادران همدیگرند.و بیان نمودن که خداوند متعال فرموده است: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوَاْ إِن تُطِیعُواْ فَرِیقاً مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ یَرُدُّوکُم بَعْدَ إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ) آل عمران:
«‏ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر از گروهی از کسانی که کتاب بدیشان داده شده است پیروی کنید، شما را پس از ایمان آوردنتان به کفر باز می‌گردانند. ‏»
مقصد آیه کریمه این است که آن‌ها می‌خواهند شما را پس از وحدتتان متفرق سازند. این آیه در همین باره نازل و عرضه گردیده است. رسول خدا (ص) چون بر اصحابش روی آوردند و با آنان صحبت فرمودند اشاره به همین واقعیت داشتند، اشاره به شأن نزول این آیه کریمه پس فرمودند:
«بعد از من کافر نشوید که بعضی به صورت بعضی دیگر بزند.»
بدین سان قرآن کریم مقام اخوت را بالا برده و آن را گرامی داشته است و ما را به ارزش وحدت و اخوت در دین خدا ارشاد فرموده است. رسول خدا (ص) فرموده‌اند: «مگر دین جز حب و بغض است» اسلام خواسته است که این مفهوم نظری را در دل
¬های مسلمانان ثابت گرداند، آن هم در زمانی که این وحدت یگانه سلاح قیام این امت بود.

فایل صوتی خطبه

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/04/18

خطبه جمعه بندرکلاهی

 

نام خطیب: شیخ موسی امامی               مورخه:95/04/18

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500 نفر

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: ربانی باشیم ن رمضانی

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان در ادامه در مورد پایان رمضان و یک ماه کوشش در عبادت و رسیدن به خداوند و فرمودند درسهایی برای ما در زندگیمان دارد که می توانیم این درسها را در زندگی روزمره مان پیاده کنیم.

درس اول:تقویت ایمان و خداشناسی و پرورش عقیده در انسان مومن است و به تفسیر این موضوع پرداختند

درس دوم:بازدارنده بودن رمضان است  که شخص مسلمان هنگام مواجهه با منکرات و زشتیها باید بگوید من روزه دار هستم و به تفسیر این موضوع پرداختند

درس سوم:احساس مسئولیت به فقرا و نیازمندان است چون در رمضان هنگام روزه داری احساس تشنگی و گرسنگی میکنیم این سبب می شود در غیر رمضان گرسنگی فقرا را درک کنیم  و بیشتر به فکر نیاز مندان باشیم

فایل صوتی خطبه

خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/04/11

خطبه جمعه بندرکلاهی

 

نام خطیب: شیخ حاج عیسی ملاحی                   مورخه:95/04/11

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500 نفر

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: ماه رمضان و غنیمت شمردن فرصت

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2- در ادامه خطبه و در مورد دهه اخر رمضان بیاناتی ایراد نمودند و حدیثی از پیامبر بیان کردن با این مضموم که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند  که دهه اول این ماه رحمت هست و خداوند بندگان خودش را در اوایل این ماه مورد رحمت قرار  می دهد و در دهه دوم مورد آمرزش قرار می دهد و در دهه سوم که دهه سرنوشت سازی است دهه ای که ما باید مزدمان را در این دهه بگیریم که همان آزادی از آتش دوزغ است و به تفسیر این حدیث بطور کامل پرداختند.و در ادامه حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم بیان نمودن با این مضموم که روزه و قران هر دو در قیامت انسان را نزد خداوند شفاعت میکند و روزه می فرماید که این شخص در زمان تابستان و گرما از همه تمایلات نفسانی خود کنار گرفته و از شیطان نفس خودش تبعیت نکرده و در این گرمای تابستان روزه گرفته و روزه از او شفاعت می کند و خداوند او را به سبب روزه میبخشد و در ادامه با تاکید بر قیام در دهه آخر رمضان برای درک کردن شبهای قدر تاکید بسیار نمود و در آخر بر پرداخت کردن زکات فطر مسلمانان و و اجب بودن آن بر همه مسلمانان و مقدار و زمان پرداخت آن را بر نمازگزاران یاد آور نمودن ودر ادامه بر یاد آوری روز جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز  جهانی روز قدس انزجار خود و نمازگزاران را از رژیم غاصب صهیونیستی اعلام داشتند .

فایل صوتی خطبه


خطبه نماز جمعه بندر کلاهی مورخه95/04/04

خطبه جمعه بندرکلاهی

 

نام خطیب: شیخ قاسم ملاحی                             مورخه:95/04/04

تعداد تقریبی نمازگزاران:  1500 نفر

اهم  مطالب مطروحه در خطبه

 

موضوع خطبه: قرض دادن،پرداخت بدهی،و صدقه دادن

چکیده های خطبه:   

1- در اوایل خطبه نمازگزاران را به تفوای الهی دعوت نمودند

2- ایشان در ادامه خطبه آیه از سوره نساء با این مضموم إِنَّ اللَّـهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا  خدا قاطعانه به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً [فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری] نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می کند؛ بی تردید خدا همواره شنوا و بیناست. (۵۸) و به تفسیر این ایه پرداختند و همچنین در مورد دادن صدقه آیه ای از قران تلاوت نمودن و به تفسیر آن پرداختند الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ ثُمَّ لَا یُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿٢٦٢ بقره کسانی که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند، سپس منت و آزاری به دنبال انفاقشان نمی آورند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند. (۲۶۲)  و همچنین آیه ای در مورد انفاق و صدقه بیان نمودن و به تفسیر آن پرداختند فَاتَّقُوا اللَّـهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا وَأَنفِقُوا خَیْرًا لِّأَنفُسِکُمْ ۗ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿١٦﴾ تغابن بنابراین به اندازه استطاعتی که دارید از خدا پروا کنید و [دعوت حق را] بشنوید و اطاعت نمایید و انفاق کنید که برای شما بهتر است؛ و کسانی که خود را از بخل و حرص بازدارند آنان رستگارند. (۱۶)

فایل صوتی خطبه